TAUSTAA, TEKNIIKKAA JA KOKEMUKSIA/SafeDrying 20.3.2018

Patentoitu keksintö, joka kuivattaa

kostuneet kiinteistöt ja

turvaa myös niiden tulevaisuuden

Tiedemaailma tuntee monta mullistavaa keksintöä, jotka ovat syntyneet vahingossa tai yllättäen (mikroaaltouuni, teflon, mehujää).  Esimerkkejä löytyy teknologiasta, myös lääketieteestä, ja monelta muultakin alalta.

SafeDrying on yksi näistä sattumalta löytyneistä merkittävistä innovaatioista. Kysymys on patentoidusta puhallusjärjestelmästä, jolla pystytään kuivattamaan nopeasti ja kustannustehokkaasti jo kosteusvaurioituneita vanhojen kiinteistöjen alapohjia sekä nopeuttamaan merkittävästi muun muassa uudisrakennusten betonirakenteiden kuivumisaikaa.

SafeDrying tarkoittaa kuivatuskanaviston asentamista rakennettaviin tai kostuneisiin rakenteisiin. Kanavistossa kiertää kuuma ja kuiva ilma. Kun kuivatus tapahtuu rakenteiden sisältä eikä vain pintojen kautta, taataan ylivoimainen kuivatusteho.

Ja kun kuivatusjärjestelmä on kerran asennettu, pystyään sen avulla pitämään rakenteet kuivina ja terveinä myös tulevaisuudessa. Digitaalinen etäseuranta on nimittäin olennainen osa SafeDrying-metodia.

• Taisimme todellakin keksiä vahingossa maailman tehokkaimman betonin kuivatusmenetelmän, joka sopii sekä uudisrakentamiseen että kosteusvaurioituneiden rakennusten alapohjien ja seinien kuivattamiseen, toteaa oivalluksen isä, yrityksen hallituksen puheenjohtaja Esa Tommola. - Uusinnovaatio syntyi takkalämmön hyödyntämisen sivutuotteena.

Patentti ja tutkimustuloksia

Puhallusmenetelmä on patentoitu. Siitä on saatu myös lukuisia kiittäviä kokemusasiantuntijoiden lausuntoja. Yliopisto- ja korkeakoulutasoisia tutkimuksia on menetelmästä tehty ja tekeillä useampia.

Tutkimustyötä ovat tukemassa ja yhteistyökumppaneina toimimassa muun muassa Tekes, Suomen Betoniyhdistys ry, Helsingin kaupunki, Vantaan kaupunki, YIT, Vahanen Rakennusfysiikka, TTY ja TAMK.

Koulurakennus kuivaksi Virroilla

Uudella järjestelmällä on kuivatettu tuloksellisesti muun muassa Virroilla Killinkosken koulurakennuksessa toimivan päiväkodin kostuneita seinärakenteita.

Virtain kaupungin teknisen johtajan Raimo Pirhosen mukaan Killinkoskella toteutettu uusi kuivatusjärjestelmä on osoittanut toimivuutensa.

• Päiväkodin kuivatustyö kyettiin toteuttamaan loppuun lyhyen loman aikana eikä väistötiloja näin ollen tarvittu. Kohteessa pystytään nyt myös seuramaan näytöltä reaaliaikaisesti rakenteiden suhteellisen kosteuden määrää ja samalla voidaan valvoa, että olosuhteet pysyvät kiinteistön ja käyttäjien kannalta hyvinä, Pirhonen toteaa.

SafeDrying kuivaa myös

Amos Andersonin uuden taidemuseon betonirakenteita

Parhaillaan Safe Drying -menetelmällä kuivatetaan parhaillaan muun muassa Helsingin ydinkeskustassa Lasipalatsiin ja sen alle rakennettavan Amos Andersonin uuden taidemuseon betonirakenteita. SafeDrying kuivatus on osoittanut jo nyt toimivuutensa ja tehokkuutensa sekä rakentamisaikataulua nopeuttavat ominaisuutensa.

Vähemmän sairauksia ja enemmän terveitä tiloja ja taloja

Useat asiantuntijat näkevät SafeDrying –keksinnössä laajaa yhteiskunnallista merkittävyyttä.

Keksinnön avulla kyetään kuivattamaan nopeasti ja edullisesti vanhemmat kiinteistöt. Sen lisäksi tämä järjestelmä sopii erinomaisesti myös uusiin rakennettaviin kiinteistöihin.

• Ja mikä parasta, SafeDryingin ja siihen liittyvän digiseurannan avulla rakenteiden kosteusongelmat pystytään estämään koko uuden kiinteistön elinkaaren ajan tehden rakennuksista myös vikasietoisia, kertoo ”keksijä” Esa Tommola.   - Kukaan ei ole koskaan suunnitellut rakentavansa home- ja kosteusongelmaista rakennusta.

Juuri tällä hetkellä joudutaan julkisella puolella, monissa kunnissa ja valtion omistamissa rakennuskohteissa miettimään koulujen, sairaaloiden tai muiden julkisten tilojen purkamista niissä ilmenneiden kosteusongelmien vuoksi.

• Uskon, että patentoitu SfeDrying -kuivatusmenetelmämme voi pelastaa useita tiloja ja ylläpitää jatkossakin niiden ”terveyttä”, toteaa Tommola.

Patentin keksijän mukaan heitä kiitetään siitäkin, että kuivatustoimet voidaan todella tehdä niin nopeasti, että väistötilojen rakentamiseen tai hankkimiseen ei ole tarvetta. – Meille riittää järjestelmän asentamiseen usein lyhytkin aika, parhaimmillaan pidennetty viikonloppu, Esa Tommola toteaa.

Tämän teksti ja oheiset liitteet ovat julkaisuvapaita 20.3.18 klo 12.

Tarkemmat tiedustelut ja yhteydenotot:

Esa Tommola, hallituksen puheenjohtaja, keksijä

puh. 0400 632 600,